Elscooter TEST: Veio ES5 RS

Veio-es5-rs-intro

”En riktigt snabb elscooter i premiumklassen med rejäl ram och kort bromssträcka”

Kommentar från recensenten

Storlek (HxLxB): 105,6x42x118,6 cm Motor: 350 W

Hur bra är den?

Veio ES5 RS är en riktigt snabb elsparkcykel. Den startar direkt när vi trycker på gasreglaget, här krävs ingen knuff. Den har bra acceleration och är stark i backar. En grej vi uppskattar mycket med Veio ES5 RS är dess punkteringsfria däck, trots att de sänker körupplevelsen så gör de att du har minskad risk för punktering. Kör du mycket i terräng är detta bra. Tyvärr lämnar däcken märken på golvet om du inte är försiktig. Bromssträckan är mycket kort.

Se hur Veio ES5 RS står sig i vårt stora test: ELSPARKCYKEL BÄST I TEST

BETYG-7.5-optimerad
Plus
  • Punkteringsfria däck
  • Kort bromssträcka
  • Startar direkt utan knuff
  • Rejäl ram
  • Riktigt snabb
Minus
  • Dåligt med tillbehör
  • Lite bumpy körkänsla
  • Däcken lämnar märken

Testresultat

Prestanda ?

8.7

Veio-es5-rs-prestanda
  • MOTOR 350 W
  • HASTIGHET Max 32 km/h
  • KLÄTTRINGSVINKEL 15 grader

Stadskörning
Veio ES5 RS accelererar direkt vid start, du behöver inte sparka igång den manuellt. Vi hade uppskattat en mjukstart för det blir lite rappt på starkaste körläget. Men på nybörjarläget och det mellersta startar den mer försiktigt.

Terräng & backar
ES5 RS har en stark motor men i praktiken blir det inte jättestor skillnad när vi jämför mot svagare modeller, såsom exempelvis 1S Global. Den fixar ungefär samma backar, men på något högre hastighet. De hårda däcken gör att dämpningen blir ganska dålig, så det blir mycket vibrationer i ojämn terräng.

Navigering ?

7.3

veio-es5-rs-navigering-2
  • KÖRLÄGEN 3 st
  • DÄCK Punkteringsfria

Körkänsla
Veio ES5 RS har lite glatta däck vilket gör att denna elscooter inte känns helt stabil i snäva svängar. Men på öppna ytor och raksträckor står du bra på fotplattan och har utmärkt kontroll.

Det finns tre körlägen. Nybörjarläget går inte snabbare än 10 km/h. Det mellersta läget ger drygt 15 km/h. På maxläget kommer vi upp i 30 km/h. Den är lätt att styra och ha kontroll över upp till runt 25 km/h, därefter blir det väldigt skumpigt.


Batteri ?

7.2

Veio-es5-rs-batteri
  • KAPACITET 6400 mAh
  • RÄCKVIDD 20-25 km
  • UTTAGBART Ja

Så länge räcker batteriet
Veio ES5 RS har ett batteri som kan plockas ur. Det är en klar fördel eftersom du kan ta med dig batteriet in och ladda det, du behöver inte lyfta in hela elsparkcykeln. Du kan också ha två stycken batterier och alltid ha ett laddat.

Priset skvallrar om att detta är en premiumsparkcykel, så batteriet som följer med borde varit lite större.

Vi kör Veio ES5 RS i 16 kilometer innan batteriet dör.


Säkerhet ?

7.5

Veio-es5-rs-säkerhet
  • LYSE Ja (fram samt bromslampa bak)
  • REFLEXER Ja, 1 st fram samt sidoreflexer
  • UPPMÄTT BROMSSTRÄCKA 4,5 m (vid 20 km/h)
  • BROMSAR Elektrisk EBS fram, skivbroms bak, fotbroms

Bromsar
Det här är en mycket bra elsparkcykel när det kommer till säkerhet vid inbromsning. Bromsarna tar direkt men mjukt nog för att du ska ha kontroll, och bromssträckan är kort. Det finns en extra, separat fotbroms i form av att du kan pressa ner ramen över det bakre hjulet. Men även handbromsen låser bakhjulet.

Säkerhet
Det är bra att du kan låsa handtaget som används för att fälla ihop elscootern, det gör att du inte råkar fälla ihop den av misstag. Däremot kan du inte låsa motorn via exempelvis en app, utan vem som helst som har tillgång till elscootern kan också starta den.

Kvalitet & Design ?

8.4

Veio-es5-rs-byggkvalitet
  • VIKT 13 kg
  • STORLEK 105,6x42x118,6 cm
  • FÖRVARINGSSTORLEK 105,6x42x45 cm

Byggkvalitet
Veio ES5 RS har en mycket rejäl ram, sköna gummerade handtag och en smidig installation som bara består av att skruva på handtagen. Elsparkcykeln kom laddad ur kartongen. Byggkvaliteten är hög, men det känns lite svajigt att du kan bända ytterdelen av handtagen samt dra gummeringen på gasreglaget åt sidan.

Förvaring
Du viker snabbt ihop ES5 RS genom att skjuta en gummiplupp i sidled och sedan fälla ned ett vridhandtag och fälla styret. Styret kan du låsa fast ovanför bakhjulet genom att trycka nedåt, sedan lyfter du lätt elscootern i ramen.

Funktionalitet & app ?

7.2

Veio-es5-rs-funktionalitet-2
  • KÖRLÄGEN 3 st
  • APP Nej

Funktionalitet
Veio ES5 RS har tre olika körlägen och cruize control. Laddhålet sitter i ramen så det är väldigt lättåtkomligt. Denhar en stark välbyggd ringklocka. Du kan byta handtag, de skruvas loss. Nackdelen med detta är att om du lägger tyngd på dem framåt och inte dragit åt riktigt hårt så kan de börja rotera. Chansen är liten men ändå reell.

App
Trots att ES5 RS kostar ganska mycket har den ingen app där du kan få uppdateringar av mjukvaran eller göra avancerade inställningar och se all din data.

Tillbehör ?

6.3

Veio-es5-rs-tillbehör
  • TILLBEHÖR Inga

Vad ingår?
När det kommer till tillbehör finner vi att Veio snålar rejält. Det följer bara med en manual utöver själva sparkcykeln.

Prisvärdhet ?

7.5

Veio-es5-rs-prisvärdhet
  • Garanti 2 år

Värd pengarna?
Veio ES5 RS är en bra elscooter men att den är premium gör att vi förväntar oss enmer genomarbetad helhet. Den har flera bra kvaliteter: välbyggd konstruktion, kort bromssträcka, tyst drift och hög maxhastighet. Det hade gärna fått följa med ett extrabatteri eller en snabbladdare.


Video på elscootern


Veio ES5 RS jämfört med två konkurrenter

Xiaomi Electric Scooter 1S Global

Xiaomi-Mi-Electric-scooter-1s-intro

Medan Veio ES5 RS är en premium-elscooter med hög maxhastighet och kort bromssträcka, är Electric Scooter 1S Global en billig modell med standard maxhastighet och bara godkänd bromssträcka. Men 1S Global har en mjukare körupplevelse och du kan följa din data i appen.

Xiaomi Mi Electric Scooter 3

Xiaomi-Mi-Electric-Scooter-3-bäst-i-test

Veio ES5 RS är en bra elsparkcykel, men Xiaomi Mi Electric Scooter 3 är mer prisvärd. Med den får du bättre körkänsla, ungefär samma säkerhet, fler inställningsmöjligheter och bra maxhastighet. ES5 RS är däremot valt om maxhastighet är det du bryr dig mest om.

Carl Eriksson
Test-Piloterna
Logo